bergsfarm.blogg.se

Om vardagen på Bergs Farm.

Förbannade staket!

Kategori: Allmänt

Det här med att hägna in djur är en vetenkap som jag icke förmår att bli klok på! Vi har rejäla stolp som pressats ner med maskin, trä eller järnrör i två slanor samt två rader elband och det är i det närmaste omöjligt för våra hästar att ta sig ut ur hagen på annat sätt än genom att hoppa. Så långt allt väl. Men strömmen i hagarna fungerar uselt! Elbanden blåser av och hästarna är uppe i staketen och sliter sönder dem på grund av den dåliga strömföringen. Vi har bytt ut alla band och isolatorer och ha relativt nya aggregat, det ena är ca två år gammalt. Varför funkar det inte? 
 
Nu funderar jag på om det vore värt att sätta elrep istället för band? Hållbarheten är bättre och förhoppningsvis leder de också bättre ström. Är det värt besväret? Det kostar ju några kronor att byta till alla hagarna och tar ju dessutom ett antal arbetstimmar att få allt på plats...
 
Det som avskräcker mig är skaderisken. Hur mycket ska man oroa sig för den? Jag tänker mig i så fall tjocka elrep som inte blir vassa på samma sätt som de tunna. Samtidigt kanske de ändå kan fastna och göra sig illa? Tips mottages tacksamt!
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: